Новица Ђурић, / СВЕТЛОСТ И СЕНКЕ ПОД
ЛОВЋЕНОМ/, Књижевна задруга СНВ, 2008. године, Подгорица
Новом књигом
записа и прича, насловљеном
„Светлост и сенке под Ловћеном“, Новица М. Ђурић прекорачио је ону вјечну
жанровску, а прије свега стилску границу која се успоставља између два
дискурса, двије различите форме -књижевног и новинарског израза. Дакле, до сада
непревладана дилема - да ли је репортажа новинарски или књижевни жанр, кроз
текстове Новице Ђурића добила је нови, сасвим конкретни обрис, простор у којем
је остало мало мјеста за дилеме.
Као искусан
књижевник, Ђурић је ову врсту знања и заната вјешто и сасвим намјерно превео у
жељене оквире, створивши несвакидашњи књижевни вијенац, у којем је документ
постао предложак за формирање умјетничког израза, али опет тако да није изгубио
на аутентичности и фактографији. Гдје престаје документ као свједочанство,
односно историјска категорија, а гдје је он употријебљен као помоћ у формирању
књижевноумјетничког исказа, у репортажама и записима Новице Ђурића није, чини
се, тешко разлучити. Управо у том се и огледа мајсторство казивања -
комбиновања актуелности, духовитости, информисаности, и свега онога што
подразумијева новинарско приповиједање у овим формама, са фикционалношћу и
стилизацијама, какве подразумијевају романи или приповијетке.
Ђурић, како се
то и предвиђа теоријским виђењима овог жанра, прибјегава књижевним средствима
уз чију помоћ приказује догађаје и личности, ствара описе, карактеризације, па
чак и дијалоге гдје сматра да су они уистину потребни, а лични утисак и тон,
дочаравање представа, изванредан стил и средства изражавања несумњиво овој
књизи дају умјетничке вриједности. Мирна срца, дакле, можемо рећи да је писац
прекорачио међу и сигурно стао у поље умјетничке репортаже, каква је настајала
у најбољој традицији наше књижевности.
Нови Ђурићев
рукопис није сам жанровски и стилски превазишао класичну новинарску репортажу,
него је и одабиром тема, искључиво историјских, отворио могућност новог
сагледавања факата који су као вјечне дилеме увијек присутни око нас. А о чему
аутор „Светлости и сенки испод Ловћенa“ приповиједа, није тешко закључити, јер
он недвосмисленим насловом сугерише читаоцу. Тематски, књига је изникла
искључиво из Црне Горе, њених духовних и моралних вриједности - њене најбоље
традиције, која је кроз Ђурићеву интерпретацију, његову оптику, добила нову
боју у спектру. Историју, кажу, пишу побједници. А шта је са историјом када
нестане побједника, када је, након временске дистанце, потребна “хладна глава”
и прецизна мисао? Управо у том простору Ђурић проналази могућности за сопствени
израз.
Он пише о Балши
Првом, Светом Василију Острошком, Светом Петру Цетињском, Руци Светог Јована
Крститеља, Руци Светог Саве, Његошу, владици Данилу, православним светилиштима
у Црној Гори, црногорском духу и витештву, али тако да читалац стално има
утисак временске измјештености, а што је најважније ради то другачије од својих
претходника. Kазује оно што није казано, а о општепознатим истинама говори
онако како раније није говорено. Документ и прича се кроз његове репортаже воде
паралелно и тешко је оцијенити која је од те двије категорије „вреднија“, чему
треба дати примат - да ли духовној/умјетничкој страни дјела или, можда,
чињеницама од којих су многе до данас остале скривене.
Нема, дакле,
сумње да је Новица Ђурић, као искусан писац и новинар, створио ново књижевно
дјело из Црне Горе и о Црној Гори, које пажњу заслужује управо због своје
посебности. Упркос обимној књижевној, публицистичкој и новинарској продукцији,
у Црној Гори данас нема књиге репортажа, тако да је Ђурићев рукопис, без имало
претенциозности, апсолутно јединствен, па сам тим и посебно вриједан, што га
додатно препоручује читаоцима.
Ђорђе
Брујић, књижевник
Нема коментара:
Постави коментар