МАТУРАНТИ
СУ НАША СВЈЕТЛОСТ, БУДУЋНОСТ ЗА КОЈОМ СЕ КОРАЧА
Свједоци смо како нам у доброј
мјери, дуже од двије деценије, поједини просвјетни радници урушавају
школски систем, који би, да је живо биће, умјесто школских зграда био
прије пред вратима неких установа са посебним по Да ли је „веља матура” испит
зрелости и знања само ученика, или и њихових професора, ваљало би
се тим питањем озбиљније позабавити.
Да не буде забуне, одмах на почетку хоћу да се замјерим професорима који су тражили грешке у тестовима средњошколаца, односно онима који су оцјењивали ђаке и четворогодишњи рад њихових колега. Можда би био у праву онај ко би ми скренуо пажњу да немам право да оцјењујем било кога, али и свако ко разумије моју обавезу да предочим, кажем шта сам схватио након разговора са многим матурантима. Сазнавши и ко су професори – оцјењивачи, лагано, мирне савјести, закључих да су дјеца образованија од својих професора иако су добили једва довољне оцјене. Редом „Лучоноше”... Одликаши.
Е, када је тако, сада би било васпитано и хигијенски формирати Испитни центар за професоре, посебно језика и књижевности, оне који су оцјењивали, креативност, стилизацију... до оне даме која је у једним подгоричким новинама ученом свијету појаснила шта је то есеј и како то дјеца нијесу разумјела. Када сам прочитао њено појашњење, онда сам схватио да су дјеца генијалци, чим су одбацила ту погрешну, да не кажем накарадну, дефиницију.
Матуранти, посебно они који су завршили гимназијско цијеђење језика и књижевности, не могу бити до те мјере теоријски непотковани знањем, бити без стила и креативности у годинама када то напросто из њих извире. То, заиста нема за катедром, у шољицама кафе, на Фејсбуку, „мобилијању”... Нема ни у дневницима с којима се затвара једно поглавље.
Ето, свједоци смо како нам у доброј мјери, дуже од двије деценије, поједини просвјетни радници урушавају школски систем, који би, да је живо биће, умјесто школских зграда био прије пред вратима неких установа са посебним потребама.
Наша добра, вриједна и образована дјеца, једина су у свијету за које испитивачи неиспитаних професора, односно наставника, кажу да су лошег знања, па се намеће питање да ли је држава свјесно улагала у још једну непотребну, да не кажем промашену, инвестицију.
Ако је мала и велика матура просијавање знања ученика, није ли то прије свега испит зрелости просвјетног концепта, правог и адекватног осмишљавања испитних метода и посебно одабира оних који треба да из одређених предмета потврде „испит знања” сваког основца, односно матуранта.
Овдје није само ријеч о концепту матурског испита, већ и о томе колико је важно да Министарство просвјете призна каква је структура и колика интелектуална моћ Испитног центра који је окупио „професоре испитиваче”. Јер, не може се тако круто, и паушално оцјењивати интелект, односно креативност и остало што је лични печат сваког кандидата понаособ, по шемама које је за сваки испит утврдио Испитни центар. Такво „увођење у бразду” духа младе генерације је злочин над њиховим спознајама, креативношћу, индивидуалношћу, стилу... а све то једино може добити прелазну оцјену ако је написано по датој шеми с којом би се морали позабавити неки нови оцјењивачи.
А затупљујуће шеме, рецимо као она која вам диктира како написати слободну тему, пашће изгледа једино када се појаве неки нови цетињски гимназијалци. А и ове године велики број жалби на резултате такозваних матерњих језика и књижевности указују на неспремност и неспособност „философа” овог модела.
Резултати недавне матурске провјере још једном су показали да су дјеца добитници оба признања „Луче” на завршном испиту добили двојке и тако оцијенили своје предаваче. Управо у тој оцјени је тајна која може да ријеши проблем површности, немотивисаности предавача, незаинтерованошћу професора да што боље изложе предвиђену материју... а то је да се ураде анализе по ученицима и предметима и упореде са оцјенама током школовања, па да се на основу тога оцјењује да ли наставник, односно професор, стекао право да и даље буде предавач.
Признаћете да је улагање у образовање просвјетног кадра и њихово адекватно награђивање најбоља инвестиција сваке државе. Прије но им се дневник додијели, вјерујем да је неопходно да бар кроз „ученичку годину” буду на едуковању код најбољих професора који ће на крају таквог едукационог једногодишњег стажа предложити да ли ће дневник бити њихова стална „играчка”.
На исти начин било би неопходно да оцјењиваче матурских испита кроз сито знања протресу експерти који нијесу из њихових главних одбора, или посланичких клубова.
Сви смо у обавези да будућности подаримо добро, а знање је услов свих добара. Ето прилике да матуранте наградимо знањем – добром, јер ће нам они то вратити новим добром.
Да не буде забуне, одмах на почетку хоћу да се замјерим професорима који су тражили грешке у тестовима средњошколаца, односно онима који су оцјењивали ђаке и четворогодишњи рад њихових колега. Можда би био у праву онај ко би ми скренуо пажњу да немам право да оцјењујем било кога, али и свако ко разумије моју обавезу да предочим, кажем шта сам схватио након разговора са многим матурантима. Сазнавши и ко су професори – оцјењивачи, лагано, мирне савјести, закључих да су дјеца образованија од својих професора иако су добили једва довољне оцјене. Редом „Лучоноше”... Одликаши.
Е, када је тако, сада би било васпитано и хигијенски формирати Испитни центар за професоре, посебно језика и књижевности, оне који су оцјењивали, креативност, стилизацију... до оне даме која је у једним подгоричким новинама ученом свијету појаснила шта је то есеј и како то дјеца нијесу разумјела. Када сам прочитао њено појашњење, онда сам схватио да су дјеца генијалци, чим су одбацила ту погрешну, да не кажем накарадну, дефиницију.
Матуранти, посебно они који су завршили гимназијско цијеђење језика и књижевности, не могу бити до те мјере теоријски непотковани знањем, бити без стила и креативности у годинама када то напросто из њих извире. То, заиста нема за катедром, у шољицама кафе, на Фејсбуку, „мобилијању”... Нема ни у дневницима с којима се затвара једно поглавље.
Ето, свједоци смо како нам у доброј мјери, дуже од двије деценије, поједини просвјетни радници урушавају школски систем, који би, да је живо биће, умјесто школских зграда био прије пред вратима неких установа са посебним потребама.
Наша добра, вриједна и образована дјеца, једина су у свијету за које испитивачи неиспитаних професора, односно наставника, кажу да су лошег знања, па се намеће питање да ли је држава свјесно улагала у још једну непотребну, да не кажем промашену, инвестицију.
Ако је мала и велика матура просијавање знања ученика, није ли то прије свега испит зрелости просвјетног концепта, правог и адекватног осмишљавања испитних метода и посебно одабира оних који треба да из одређених предмета потврде „испит знања” сваког основца, односно матуранта.
Овдје није само ријеч о концепту матурског испита, већ и о томе колико је важно да Министарство просвјете призна каква је структура и колика интелектуална моћ Испитног центра који је окупио „професоре испитиваче”. Јер, не може се тако круто, и паушално оцјењивати интелект, односно креативност и остало што је лични печат сваког кандидата понаособ, по шемама које је за сваки испит утврдио Испитни центар. Такво „увођење у бразду” духа младе генерације је злочин над њиховим спознајама, креативношћу, индивидуалношћу, стилу... а све то једино може добити прелазну оцјену ако је написано по датој шеми с којом би се морали позабавити неки нови оцјењивачи.
А затупљујуће шеме, рецимо као она која вам диктира како написати слободну тему, пашће изгледа једино када се појаве неки нови цетињски гимназијалци. А и ове године велики број жалби на резултате такозваних матерњих језика и књижевности указују на неспремност и неспособност „философа” овог модела.
Резултати недавне матурске провјере још једном су показали да су дјеца добитници оба признања „Луче” на завршном испиту добили двојке и тако оцијенили своје предаваче. Управо у тој оцјени је тајна која може да ријеши проблем површности, немотивисаности предавача, незаинтерованошћу професора да што боље изложе предвиђену материју... а то је да се ураде анализе по ученицима и предметима и упореде са оцјенама током школовања, па да се на основу тога оцјењује да ли наставник, односно професор, стекао право да и даље буде предавач.
Признаћете да је улагање у образовање просвјетног кадра и њихово адекватно награђивање најбоља инвестиција сваке државе. Прије но им се дневник додијели, вјерујем да је неопходно да бар кроз „ученичку годину” буду на едуковању код најбољих професора који ће на крају таквог едукационог једногодишњег стажа предложити да ли ће дневник бити њихова стална „играчка”.
На исти начин било би неопходно да оцјењиваче матурских испита кроз сито знања протресу експерти који нијесу из њихових главних одбора, или посланичких клубова.
Сви смо у обавези да будућности подаримо добро, а знање је услов свих добара. Ето прилике да матуранте наградимо знањем – добром, јер ће нам они то вратити новим добром.
Матуранти
су наша свјетлост, будућност за којом се корача.
/ ДАН, 3. јул 2013. године, (Аутор је писац
и новинар) /
Нема коментара:
Постави коментар