Новица Ђурић /БОЖЈА
ДЕЦА/, Ријека
Црнојевића, 1999.)
У кругу повишене реторике,
повишеног емоционалног заноса, у кругу обнове отаџбинског завета крви, тла и
вере, у кругу који је изгнани колектив заточио у посебну врсту самице, настала је и настаје песма Новице Ђурића.
Књига изабраних песама „ Божја деца“ са
додатком од 30 нових песама, иако објављена пре деценију и више, и данас се чита као поуздан и уверљив траг о несигурнсоти
колективне тачке ослонца у бурним временима; спознавши све врсте ужаса и невоља
које се од давних времена продужавају кроз смртни натпев будућности,
Ђурић
песмом дефинише разбратство и растемељење, самопотирање у кругу трулежне,
пропадљиве и тамне збиље под разарајућим дејством идеолошких наслага; казује
нам и о монструозонсти новог доба, о
царству безбожника и безбожништва, о змијском пакленом семену, и у завршном
градацијско заносу о души изабране божје деце чији се молитвени шапат кроз
процеп векова уздиже пут небеса.
Управо овакав избор сачињен изостављањем одређених песама, а
додавањем нових, актуелијих, чини књигу другачијом у смислу захтевнијег и промишљенијег ишчитавања и интерпретирања.
Правећи одабир песма Ђурић је следио
тражитељски принцип заснован на оној једној и јединственој скали Божје
промисли, под чији се окриљем заправо и одвијају конци усуда и коби, кроз мукотрпно
и страдално успињање ка врховној тачци, која је увек и заувек обележена само
једном једином крвавом сузом.
Вишеструка симболика песме „ Црни петак“ чији
стихови бележе нарастајуће зло, јавља се и као једино могућ и једино потребан
упит о смислу будућности и смислу опевавања оловне садашњости. Слике – симболи
резултирају немошћу пред очигледни расапом: „ ... Браћа браћи раскубају тијело/ напуштају садашњи мрак / и крећу у
крваву будућност// сви као да питају/ чија је то мисао / има ли ово вријеме своју
пјесму / и творе паралелни свијет тихости.“
Брижљиво градећи целину
књиге Ђурић је циклусима: Црни петак, Колективни
идиот, Историја болести, Извори изнова, Камени праг, Мртве слике, Узалудни
летач, Невидљиве страже, Кућни тамничар,
успео да категорије добра и зла, духовног и профаног, кроз преплет светлости и таме прикаже кроз густу метафорично – симболичку
структуру значења. Увирни круг мистичног и ирационалног у трагању за божјим,
христоликим знаком јавља се у магновењу: „ Назирем отиске/ означавам поноов
његове стопе / не дам да се избришу/ обнављам свети пут (... ) једино твојим
стопама / слијепци виде небо / Исусе- брате“ ( Исусе брате).
Кроз девет циклуса Ђурић оживљава ону
димензију певања кроз укрштање личног и колективног, тако честог у данашњем
песништву, али као један стишанији, резигнантни индивидуални тон, кроз
дошаптаје са скривеним местима, кроз одсечке и детаље стварности
у којима се и једино може препознати посвећени позив песнички, посебно
у ововременим околностима и под притиском доба несклоног нашем роду и несклоног
песништву.
Кад песник сагледа огромно зјапеће
море безумља и неумља, немерљиву количину испразне и бесплодне реторике, онда и
може једино у по гласа иронично да изусти: „ Каквог ли гробља / грдног ли човјечанства/ ту је и пјесник беспомоћан-!
( Колективни идиот)
Очигледно
да је најснажнији мотив Ђурићевог интересовања судбина национа чији се трагизам
изнова и изнова рефлектује на судбину јединке и судину песника док промишља
националии удес. Следствено томе, силазни ход од замишљаног а никад спознатог
раја, огледа се кроз непрекинути ток пропадања и личног и колективног, до понорних
незаустављивих тачака, као оначан расплет историја идеолошке болести која је иззвала и
изазива несћреће и распад. То је та песничка историја коју Ђурић до у танчине
сведочи песмом : „ Они спознају / срахоте/ осјећају његов ожиљак / послије њега / нии зло
неће остати /.
Ето ,како нам се обзнањују обесхрабрујуће
исходиште чији се крај ни не назире: „ на
ситом смо конаку / и очеујемо /велики рачун ивелики списак / невоља! ( Велики
рачун)
У интимистичком кругу
песама, циклусима малих личних митова, Ђурић обнавља сећање на анђеоску чистоту
дечијег лика, на невиност и неокрзнутост свакодневљем, на доба озарености и
светле лепоте. То је обраћање првотној
чистоти, обраћање љубавној тајни, измаглици и прозирности, обраћање вечности
једног јединственог трена.
Ангажованом песмом Новица Ђурић успоставља
духовно сагласје и са песничким претходницима
као и са оним будућим поетама које ће „ болети све ране рода.“. То је,
таккође, и она поражавајћа констатација Тадеуша Ружевиа који у једној својој
песми закључује: „ Нико више не памти / колико је тешка једна људска суза / на
берзи цена сузама пада / на тржиштима / цена злата расте.. „
Поезија Новице Ђурића је песничко сведочанство страдања српског рода приказано у низу особених
песничких слика које се вртложе око централне теме и то теме која је постала опште
место, теме која се усталила и заузела централни део у савременом српском
песништву. Сведеношћу песничких средстава Ђурић је осветлио и посведочио
богочежњиву потрагу за утехом.
Његова песма је истовремено и упит и разрешење драме појединца
у данашњем злодобу. То је песма - императив оне слике трагичних деведесетих
година у чијим разбијеним делићима и данас огледамо изранављено лице и чији
оскаћени и одсечени делови тела, у погруженом кајању и усрдној молитви, клече пред
лицем Страшног суда.
Песничким сведочанством чији извор долаз из најдубљих дамара душе,
Новица Ђурић справља мелем од речи којима блажи смртне ране: “ Морам да напишем пјесму / да спасим пријатеље
/ и дођем у мрак / као смрт/ Пјесмо помилуј
/мој будући народ / људе и нељуде / овај свијетли мрак / залијечи моје обољеле пјеснике
/ подај им вина / соли / принеси цигарету / обећај подари / мелем од којега се
лакше умире.“
Милица Краљ
Милица Краљ
Нема коментара:
Постави коментар