среда, 9. април 2014.

„ЈАВИ МИ ДА САМ ЖИВ“ - КЊИГА КОЈА СЕ ОТВАРА САМА




Новица Ђурић, Момир Војводић, Ђорђе Брујић и Ивана Туровић промовишу књигу "Јави ми да сам жив"


На Петом међународном сајму књига у Подгорици јуче је представљена нова књига поезије пјесника и публицисте Новице Ђурића „Јави ми да сам жив“, коју су издали Књижевна задруга Српског народног вијећа и Издавачка кућа „Орфеус“ из Новог Сада.
Брујић о књизи „Јави ми да сам жив“
О књизи су говорили пјесници Ђорђе Брујић и Момир Војводић, а медијатор програма била је Ивана Туровић, уредник на Српском радију „Кул“.

У програму је учествовао и гитариста Лазар Бакић.

Ђорђе Брујић је казао да је Ђурићев пјеснички пут у суштини трагање за коначним, „или бар, предконачким исказом, у којем се као константа, често негдје у позадини, препознаје вјера у херојско доба, Византију, православље, у звона Патријаршије, у Косово, и косовску Црну Гору“.

„Они који су пратили Ђурићев пјеснички развојни пут не могу а да не примете његову опчињеност почетком, и то не само као стваралачком силом и чином, него и ријечју као неисцрпним извором, и језиком који тежи да се отме, да се изобрази, да постане сам себи сврха, да се излучи из времена и простора, и онда опет врати у њега као нова архитектура, у чијој се конструкцији издваја апсолутно нов сензибилитет и смисао“, казао је Брујић.

Он је оцијенио да „можда баш због тога Ђурић тежи да буде аутоинтерпретативан, да му се у поезији ослободи интимизам накупљен још из сјенки предака“.

„Истина је да је Ђурић и у овој књизи емоционални пјесник, који је такав и у оним горким, најтежим тренуцима, када је надвијен над општи човјеков бол, неги и над укупно страдање свог народа“, истакао је он. 
Момир Војводић представља књигу „Јави ми да сам жив“

Пјесник Момир Војводић, говорећи о поеми „Мајка, ја и Косово“ подвукао је да њу чини седамдесет девет редака, који чине пјесников нежни говор мајци о Дечанима – лаври Косова, драгуљу Метохије, круни српске побожности и националном симболу, са четири рефрена – Шта да јој кажем?

„Ову поему, препоручујући цијелу књигу, издваја моја несаница и читалачки занос из ове ритмичке излиричене књиге, односно. издвојила се и отворила ми се сама, и препоручујем је читаоцима којима ће се отварати сама“, казао је Војводић. „Новица Ђурић је свој ритам освојио и он жубори као извор до кога неће допријети какофонија Запада и халасбука западних Хуна, који руше светосавске олтаре по Метохији и по Косову на почетку трећег хришћанског миленијума“.
Детаљ са промоције
 Он је на крају рекао да је „Новица Ђурић свој косовски бол косовски повјерио мајци, држећи се, изгледа, оне народне поуке ’Само мајци кажи шта те боли, једина је она којој ће бити жао што те боли, друго никоме’“. 
С.П.

Ђурић говори одабране пјесме
На штанду Књижевне задруге СНВ: Стефан и Новица Ђурић
ЂУРИЋЕВА ПОСЕБНОСТ МЕЂУ БРОЈНИМ СРПСКИМ ГЛАСОВИМА (Јави ми да сам жив)


Поезија Новице Ђурића истиче се својом посебношћу међу бројним спрским гласовима у Црној Гори", констатује проф. др Радојка Вукчевић, на почетку рецензије најновије збирке поезије овог аутора насловљене "Јави ми да сам жив". Како истиче Вукчевићева, та посебност огледа се у погледу форме – дикције, тропа, техничке версификације, и додаје да се "на један веома префињен старински начин Ђурићева поезија може назвати чистом". Зато, како наводи Вукчевићева, не чуди што се пјесник у великој мјери ослања на метафору и поређење, а његове пјесничке слике излазе у сусрет захтјевима чулних доживљаја.
- Новица Ђурић доживљава језик као сепцифично наслијеђе, док на версификацију гледа као на својеврсну науку, неопходно знање које се мора примијенити. За овог пјесник форма је награда по себи, она даје његовим пјесмама додир нечег романтичарског, чиме пјесник ствара старински однос између себе и свијета. Он је сјетно свјестан да се између њега и историје свијета, Црне Горе поготово, налази огроман и непотпун свијет, поредак помоћу кога може успоставити равнотежу у односу на све грјехове цивилизације. Ово значи да Ђурић види човјека из перспективе историје и природе - наводи Вукчевићева.
Рецензенткиња посебно истиче да контемплативна лирска поезија Новице Ђурића често има драмску форму.
- Она има чак и заплет, неки вид лингвистичке интриге, садржи и догађај из прошлости, и остварење, а све је то компликовано с циљем да просуди однос човјека према човјеку. Неке од ових дирају читаоце у срце призивањем заборављених страница историје и религије. Бол који осјећамо због патње једнак је болу који изазивају остале кључне ријечи: смрт, спас, свјетлост, љубав, гријех, заклетве... - пише Вукчевићева. Критичарка закључује да ће се ова поезија сигурно читати не само зато што се бави филозофским питањима, већ зато што је упућена и обраћа се човјеку.
- Новица Ђурић ствара у вријеме бројних избора од којих је многе одбацио: да убије религију уз помоћ науке или порекне Бога. Умјесто тога он је прихватио и једно и друго: чињеницу и интуицију, чула и искуство, тако да његова поезија личи на носталгично сјећање са призвуцима нечег могућег у будућности - закључује Вукчевичћева.
Ово је осма зибрка поезије овог аутора. Ђурић је рођен 1956. г у Колашину. Живи и ради у Подгорици. Новинар је београдске "Политике". Предсједник је Удружења новинара Црне Горе.
Ж.Ј.
 ДАН, 9. ЈУН. 2010. ГОДИНЕ,
(ХРОНИКА ПЕТОГ МЕЂУНАРОДНОГ ПОДГОРИЧКОГ САЈМА ПИСАНЕ РИЈЕЧИ)

Изашла нова књига Новице Ђурића

Новица Ђурић и Момир Војводић на представљању нове књиге
Нова књига пјесника Новице Ђурића под насловом "Јави ми да сам жив", изашла је у издању новосадске куће "Орфеус" и Књижевне задруге.
"Јави ми да сам жив" дванаеста је књига пјесама Новице Ђурића, а у његовом опусу су и књиге поезије за дјецу, прозе и публицистике.
Професор др Радојка Вукчевић оцијенила је да Новица Ђурић доживљава језик као специфично насљеђе, "док на версификацију гледа као на својеврсну науку, неопходно знање које се мора примијенити".
"За овог пјесника форма је награда по себи, она даје његовим пјесмама додир нечег романтичарског, чиме пјесник ствара старински однос између себе и свијета. Он је сјетно свјестан да се између њега и историје свијета, Црне Горе поготово, налази огроман и непотпун свијет, поредак помоћу кога може успоставити равнотежу у односу на све грехове цивилизације. Ово значи да Новица Ђурић види човјека из перспективе историје и природе", каже Вукчевић.
Новица Ђурић је објавио књиге пјесама: Трагом живота (1973.), Узалудна врата (1980.), Дрво у тами (1986.), Страх од сличности (1986.) и друго издање (1987.), Кућни тамничар (1990.), Божја дјеца (1996.), књигу поезије за децу Милица словарица (1999.), књигу интервјуа Мој разговор с њима (1990.), књиге прозе Светлост и сенке под Ловћеном (2008.), Десанка Максимовић - Жена која је само волела (2008.) и књигу Вуко - Мит који се сам уздигао (2008.) је приредио о Вукашину Вуку Вукчевићу.
Заступљен је у неколико антологија. Превођен на италијански, руски, бугарски и македонски језик.
Добитник је неколико награда за књижевни и новинарски рад.
Живи у Подгорици, новинар је „Политике“.
Ђ. Брујић
Уторак, 24. новембар 2009.
 (Портал Srpskenovinecg.com)


Нема коментара:

Постави коментар