ОЛОВКА
И РЕЧ СУ ШТО И МАНДУШИЋУ ЏЕФЕРДАР
/ Драгомир Брајковић. “Моје се зна”, Књижевна задруга СНВ, Подгорица,
2008. године /
Најновија књига «Моје се зна – казивања
из Писане Јеле» песника Драгомира Брајковића потврда је не само зрелости, него
и песничке мудрости коју је сабрао и стихом исказао у овом рукопису.
Реч
је о песми са кућног прага, плеви, стогу, златној пређи која је омеђила векове
које је злом слутњом у причу преточио песник из Писане Јеле Драгомир Брајковић.
Скоро
да сам сигуран да је стиху само топло и најтоплије кад о завичају проговори и
неретко крикне.
Оловка
је била предодређена да буде једина играчка и оружје, јер је, како и сам
Брајковић каже, није носио «у мали џеп ђе се оловке носе, но до срца...». Кад
такво перо или оловку умочите у срце шта год да напишете мора бити особено и
препознатљиво, чува се од пука и остаје задовек да сведочи како не изгину слово
о завичају и човеку у њему.
И
доћи ће време да се и за оловком поново зажали, ако не буде исцртавала и
повезивала она стара и нова предања о вери у реч, о вери у човека, о вери у
веру...
А у
Брајковићевим песмама није пукла пушка у 23 слике, већ оловка. Она је та која
је прескочила праг, и урезала у таванице и чађаве греде све кашике, оброке, и
нејач која се ту прехрани. Песник оживљава прећутане речи и плаши се, јер из
«луде руке и празна пушка опали».
У
Брајковићевој поезији оловка и реч су што и Мандушићу џефердар – јединствене и
као да друге, сличне нема у другом песништву. Све његове речи су пукле, остале
и трају, верујући да је међу децу унео дар а уклонио им цев.
С
песмом Брајковић је давно бануо у наше сећање како не бисмо занемели и заувек
закаменили.
За
велике писце не постоје велике и мале теме, велики и мали мотиви, па су зато и
песме «Похвала муви» и «Док си, муви, ону похвалу у перо хватао» рефлекс
раскошног талента који уме да препозна све оно што му као зуј муве дотакне
надубља песничка чула.
Сличног
дамара су и казивања у песми «Кошуља» у којој се песник присећа времена у којем
је било више људи но кошуља, док у песми «Капа», о капама из свакога рата,
Брајковић говори истину кроз векове – «Ниђе ко у ропству, мање народа/а више капа/ свако се држи свога/ само Срби под
неколике капе...», питајући се не без разлога «има ли више Срба или капа/ и
какви смо кад под једну капу не стајемо».
Читајући
Брајковићеву, не само ову књигу, већ и бројне претходне, посебно «Крваву свадбу
у Брзави», могла би се прецизно исцртати карта свих његових сеоба. Ходио је
свуда, али увек се враћао завичају. Тако је овај путник, када је «ономад у
варош сашао», схватио да је све као што «пређе бијаше», да га нико не чека,
никоме се не нада и да је од злата јабука једина која га у завичају дуго и
жељно чека.
Скоро
да нема песника коме је и ово јуче и ово данас било потаман. Разлоге свих
патњи, туга и несреће народа свог, Брајковић покушава објаснити кроз
предсказања и белеге, верујући да ће овај данашњи кијамет, ова љепота која није
без неке, нестати у сјају молитвених свећа и да кад код звона да зазоне, звоне
на вакат.
Можда
ретко коме, можда човек таквог пријатеља и нема као што се песник песми повери,
па и не чуди што Брајковић стиховима признаје да је и сам ко свећа «горио и
сагоријевао» да се сасвим не угаси како оно што збори не буде бадава и не оде у
ветар. Да остане у стиховима, у темељима храма, да потомцима светли, да им
греје душу и да на вечном пламену и своје свеће зажижу.
Брајковићев
крајичак неба се зна у који верује да ће да му се осмехнути, да ће га
погледати, да ће му неко свећу запалити и том светлошћу обасјати оно што ће
можда тек доћи.
Новица
Ђурић
/ Подгорица, 9. јун 2008. године /
Нема коментара:
Постави коментар