Недавно сам имала једно заиста лијепо колегијално и
рецензентско искуство, писала сам и говорила о Новичиној најновијој књизи,
поеми ,,Косово, мајко“, ријеч је о поезији препуној љубави, која је
посвећена пјесниковим преминулим родитељима, кроз љубав према Косову и
Метохији. Свака искрена пјесничка књига има своје Тројство. Као што је у
пјесников дом радио пријемник унио Тројство: Теслу, Москву и Гусле,
у поеми „Косово Мајко“, Новица Ђурић, вјечити симбол православних Хришћана
смешта у мајчине руке. То су: Крст Дечански, тамјан и мало соли.
Читава
ова поема обиљежена је овим симболима.
Крст
Дечански је спасоносан, тамјан миомирисан
и љековит за све ране, а мало соли је дар од Бога кроз
залогај хљеба, парче погаче, јер га доноси мајчина рука. Мајка је окренута
Космету. А отац, у Ђуриђевим пјесмама посвећеним Русији: Москви, Сибиру,
Русији... и ту је изњедрено Тројство, јер је отац дјецу и уљаник Истоку
окретао, и учио их ,,да тамо свиће...“
Док
читамо ове Ђурићеве окосовљене стихове, нијесмо потпуно сигурни да ли су
они „дијалог“ пјесников са мајком, која је ту да све чује и разумије, или његов
болни „монолог“, вапај и стрепња. Док читамо стихове посвећене Русији,
Јесењину, Пушкину, Источнику, Сибиру, Матушки, свјесни смо истине, да нам
ниједан народ на свијету, кроз нашу историју, није уистину био већи ослонац и
подршка као руски народ.
Двије
су јунакиње Ђурићеве поезије: Мајка и Русија.
Обје
велике жене које тихују, моле, хране, заклињу млијеком, спремају на пут своју
дјецу, дочекују, самују, везу, сакупљају љековите траве, а онда одједном, бар у
стиху, мајка је негде нестала:
Што
ли је нема,
да није замркла у молитвама,
на коленима пред мајком Љевишком
да није замркла у молитвама,
на коленима пред мајком Љевишком
Иако
је отишла, нестала, заспала, смрзла се, остају ријечи: „Ја се сада њених ријечи
присјећам“, а ријечи су наравоученије, опомена, задужбина, храм, свјетлост која
зари значење имена: Лазар, Милица, Симонида, Дечани, Пећаршија, Мајка, сестре,
браћа, завичај, Русија.
Хришћанска
нада је неуморна, неумрла, несаломива. Она не гасне. Мајка никад не одлази „њу
је само преварио сан“ – пред љепотом ових стихова верујемо да се Симониди вид
вратио и да нас она заувијек посматра са фреске. Ни Русија никад не одлази:
Можда
се само мени шапћу речи:
Русија
непобедива, пробудила страже,
Па
се на месечини ваздигла и сјенчи,
Педаљ
по педаљ, Крсту се укаже.
Православна,
пјесничка, синовљева туга је огромна, вјечна као Космет – непрегледна као
Русија. Мајка је отишла, са њом и кућне пчеле, хранилице, напустиле саће,
винуле се низ Косово.
Због
те туге настаје и пјесма. Као молеб. Свијећа. Цвијет. Божур. Пјесма Мајци,
Косовки, Црногорки, Српкињи, мученици. Пјесма као захвалност. Дуг. Поштовање. И
неизмјерна љубав.
Милица Бакрач
Милица Бакрач
Нема коментара:
Постави коментар