четвртак, 26. септембар 2019.

ЗАПИШИ ДОК ЧИТАШ, "Слика" - Слађана Папић Ћуковић


Пише: Новица Ђурић

АКО

/ Слађана Папић Ћуковић,  „Слике”, Аутор, Подгорица, 2019. године  (Поезија) /

Слађана Папић живи од трептаја и није једина, али јесте јер је то битисање подведено под назив библиотеке ЖОТ, а значи Живи Од Трептаја. Уз све то ауторка је и издавач књиге „Слике“.
            Читаоца у свој пјеснички свијет уводи с пјесмом без наслова баш онако као у поезији каже „И летим и ледбим...“.
            Књигу је организовала дијелећи је на шест циклуса: „Далека Тишина“, „Пред очима“, „Слике“, „На длану“, „Мјеста иста називи различити“ и „Носиш бреме. И носићеш...“. На крају је рубрика „О писцу“, у којој је наведено да је ауторка збирки поезије: „Гнијездо топлине“, „Одбјегле тишине“, „Не бих ли те схватио животе“, „Тајна“, „Још једемо хљеба“ и „Плава поеме“ и на крају да је члан Удружења књижевника Црне Горе.
            Све пјесме у овој књизи не би се могле сврстати у било који калуп, пјесничку форму. Тешко да би се могло речи да је то она класична пјесма, устројених стихова и строфа, није ни онај расути, необавезни стих, није ни пјесма у прози, ни прича, а опет је од свега помало.
            За пјесме у овој књизи треба и да су намјерно, вјерујем, објављне без оне „фине руке“, како се каже када се рукописи књига „умију“ прије него ће бити дате на дар читаоцима. Но, није ми намјера да улазим у ту врсту анализе збирке „Слике“, већ да нотирам она мјеста која су ми се представила као занимљива и која су заголицала моју спознају живота и свега од чега је он саткан у свијету пјесника.
            Можда нигдје као у пјесми не постоји тајна тишине па и не чуди што Слађана признаје да је „тишина призива“ и не занима је шта ће се све за живота одјелотворити, већ “Занима ме само што траг оставља“, ( Далека тишина“).
            Не чуди што је у циклусу „Пред очима“ пјесникиња исказала сву бол и тугу што јој кућа у завичају – Малом Пољу, кућа сама, али јој зато „Име стоји покрај куће“.
            Слађанина „Друга пјесма“ из циклуса „Слике“ најближе се примакла мом поимању тренутка у ком мисао мастилу диктира запис, односно пјесму. Овај циклус се завршава са двије слике из пјесме „За мене“ с којима овјерава сопствену спознају о животу у њеном Малом Пољу гдје је осјетила како је „најтиша суза сељака“.
            „На длану“ Слађане Папић, како назва један од циклуса, је дан који те „сатре или те самог проклиње“, јутро у ком тражи руку предака својих, град у ком опомињеш потомке да не забораве „пој владике“ и на крају аманет: „Не заборави сине ти си само сјена и дио / Милости Божје“.
            За циклус „Мјеста иста називи различити“ усуђујем се рећи да је реч о пјесничкој једночинки у којој су јунаци пјесникиња, Вук и сва његова снага и моћ, призвани Савин штап, познати предјели само другачије именовани, радња смештена у овом и оном добу до 300 година уназад и сунце које људе не обасјава.
            За ауторку књиге „Слике“ важна је порука да човјек носи и носиће бреме али да не смије „пасти у дубине свих понора који кором земље ричу и гутају неопрезне“. Чини то у пјесми „Смири се срце моје“ гдје јој искуство пјева „земља ова ледом својим на стрпљење опомиње“.
            Пјесникиња вјерује како у молитви постојимо, како смо с њом и с прецима повезани и не пјева, али зна да је молитва и за оне који ће тек доћи како би им предочила да нијесу умолитвени „узалуд постојали“. И све је то „милом творцу“ на радост  и „Гором вила пјесму поје...“ и својим чињењем и емоцијом „Богу лагодари“ / „За све дане довијека“. (Дани нама дати).
            Шта се све у човјеком животу не завшава са оном ријечу – ако?! Све, баш све, али мало је одговора. Један је у Слађаниној пјесми „Снага Заједништва“ је условно ишчекивање оне најинтимније капи што „кане“ из срца и она из ока и ако их зрачак наде огрије можда буде и пјесме, можда неко и запјева. Могла би та пјесма да се чује с братом, или,  зар срценуше и окаче нијесу браћа по болу?
            Ако Слађана Папић и наредним књигама избјегне све оно што пјесми омета њену мисаоност, звучност, дода мало више строгоће ето и новог помјерања к висинама поезије.

/ Подгорица, 24.09.2019. године, Матица српска /
                                                                                              

Нема коментара:

Постави коментар