субота, 22. октобар 2016.

ДАН - ТРГ ОД ЋИРИЛИЦЕ: ВЕЧЕ УДРУЖЕЊА КЊИЖЕВНИКА ЦРНЕ ГОРЕ



Мост од азбуке као загрљај

Јо­ван­ка Стој­чи­но­вић Ни­ко­ли, Ду­шан Ба­бић, Новица Ђурић, Митрополит Амфилохије, Ранко Јововић и
Но­ви­ца Со­вр­лић
Пре­ди­ван дан прет­хо­дио је пре­див­ној ве­че­ри 24. ав­гу­ста, гдје је на Бе­ла­ви­сти у бли­зи­ни цр­кве Све­тог Ахан­ге­ла Ми­ха­и­ла, а у пред­ве­чер­је пра­зни­ка Ве­ли­ка Го­спо­и­на, хр­мов­ској сла­ви слав­ног ма­на­сти­ра Са­ви­на, оџа­но је још јед­но ве­че тре­ћег „Тр­га од ћи­ри­ли­це”. Ово ве­че хро­ни­ча­ри 3. „Тр­га од ћи­ри­ли­це” пам­ти­ће по то­ме што је то­ком ње уру­че­на на­гра­да „Пе­чат Хер­це­га Шће­па­на”, ко­ју је из ру­ку ми­тро­по­ли­та Ам­фи­ло­хи­ја при­мио је­дан од на­ших нај­по­зна­ти­јих пје­сни­ка Ран­ко Јо­во­вић. Ово сла­вље је до­пу­ње­но и ис­пу­ње­но кул­тур­ним и књи­жев­ним про­гра­мом ко­јим су на­ши књи­жев­ни­ци оби­је­ље­жи­ли ју­би­леј - 70 го­ди­на, по­сто­ја­ња и ра­да Удру­же­ња књи­жев­ни­ка Цр­не Го­ре, ко­је већ се­дам де­це­ни­ја оку­ља пи­сце из ра­се­ја­ња и ма­ти­це.
Ма­ни­фе­ста­ци­ју је отво­рио до­ма­ћин ве­че­ри Но­ви­ца Ђу­рић, пред­сјед­ник Удру­же­ња књи­жев­ни­ка.
- Ов­дје, на овом све­том мје­сту ка­да су сти­гли по­што­ва­ни пи­сци из брат­ских удру­же­ња Ср­би­је, Ре­пу­бли­ке Срп­ске, Књи­жев­ног дру­штва Ко­со­ва и Ме­то­хи­је, ко­ле­ге пи­сци из Цр­не Го­ре, „Трг од ћи­ри­ли­це” ни­је ко­ри­да у ко­јој се при­си­лом чо­вјек тје­ра у смрт или да усмр­ти дру­го­га за три­це, за сат ду­жи жи­вот, а ни­је, на сре­ћу, ни окру­гли сто, већ раз­го­вор нас, ко­ји ов­дје сти­же­мо са они­ма са не­бе­са и ови­ма у под­не­бе­сју, та­ко и ја го­во­рим, ср­цем, сна­гом јер овај тре­ну­так по­све­ћен је ве­ли­ким ју­би­ле­ји­ма, при­ли­ка за исти­ну ко­јом се мо­ра до­че­ки­ва­ти са­мо оно што је ври­јед­но, а ти­ме не­у­ни­шти­во. Вје­ру­јем да је трај­но не­у­ни­шти­во што до­че­ка­мо исти­ном у вре­ме­ну ка­да про­сла­вља­мо, об­на­вља­мо по­ру­ше­не те­ме­ље ћи­ри­лич­ном пи­сму и срп­ском је­зи­ку на ци­је­лој пла­не­ти. Јер ови ју­би­ле­ји ни­је­су за пу­ка на­бра­ја­ња ве­ли­ких дје­ла и име­на јер што се по­сли њих до­го­ди је­два да чо­вјек мо­же да из­го­во­ри, а не да сла­ви. Ни­је­су ли већ ис­пи­са­не мно­ге стра­ни­це књи­ге кул­тур­ног беш­ча­шћа у Цр­ној Го­ри на­кон што су пи­сце про­тје­ра­ли из њи­хо­ве ку­ће на Не­ма­њи­ном гра­ду, по­том је по­ру­ши­ли, про­да­ли при­ват­ни­ку – ка­зао је Ђу­рић.
Ско­ро ви­јек, тач­ни­је 70 го­ди­на, пи­сци, књи­жев­ни­ци УКЦГ, сва­ко ис­под сво­га кр­ста, сјен­чи­ли су трен по трен у про­те­клих се­дам де­це­ни­ја. За­пи­си­ва­ли и са­би­ра­ли у пр­ву књи­жев­ну све­ску кр­ште­ну као „Ства­ра­ње”. Упра­во том вр­шња­ку УКЦГ ко­ји је за се­дам де­це­ни­ја по­хра­њи­вао пје­снич­ке ру­ко­пи­се, не­дав­но је сти­гао глас да ће би­ти из­ба­чен из про­сто­ри­ја „Ства­ра­ња” за чи­ју адап­та­ци­ју при­ку­пља­мо при­ло­ге, на­вео је пред­сјед­ник УКЦГ.
- Да­нас „Ства­ра­ње”, тај ве­ли­кан, ти­ху­је, утам­ни­чен у су­луд­ном про­го­ну вла­сти ко­ја се гра­ни­чи са лу­ди­лом, да не ка­жем ко­лек­тив­ном мр­жњом мон­те­не­грин­ских спи­са­тељ­ских бо­јов­ни­ка, ко­ји за сва­ко про­тје­ри­ва­ње срп­ских књи­жев­ни­ка и њи­хо­вих дје­ла би­ва­ју по­себ­но на­гра­ђе­ни, чак са дви­је књи­жи­це, или ма­ги­стар­ским ра­дом, не­ки са пар­тиј­ском књи­жи­цом, а не­ки по­ста­ју ака­де­ми­ци. Тој бо­јов­нич­кој ,,ели­ти” још ма­ње тре­ба оства­ре­ња да до­би­ју ста­тус за­слу­жног ства­ра­о­ца, па ре­ци­мо је­дан је за нај­бо­љи рад у сред­њој шко­ли до­био то при­зна­ње, док је дру­ги био пло­до­твор­ни­ји па је од сил­них при­зна­ња ко­ми­си­ји пре­дао до­каз да је осво­јио дру­гу на­гра­ду на под­го­рич­ким Мај­ским ру­ко­ва­њи­ма - ка­зао је Ђу­рић.
Ђу­рић је ре­као да је на дје­лу про­гон дје­ла срп­ских пи­са­ца у Цр­ној Го­ри и ис­та­као да „про­зу­ни ре­жи­ма ко­ји на уте­ме­ље­њу исто­риј­ских ла­жи по­ку­ша­ва­ју Цр­ну Го­ру одво­ји­ти од Пе­тро­ви­ћа, све­тог Јо­ва­на Вла­ди­ми­ра и ко­ји се не ли­бе да и јав­но по­ни­зе сво­је прет­ке, ка­ко су Мој­ко­вач­ка бит­ка и Ду­бров­ник дви­је нај­ве­ће цр­но­гор­ске сра­мо­те”.
„Ства­ра­ње” је би­сер УКЦГ ко­ји се ни­је од­ре­као Мар­ка Ми­ља­но­ва, Ње­го­ша, Љу­би­ше, Ву­ка, Ла­ли­ћа, Бу­ла­то­ви­ћа, Бећ­ко­ви­ћа, Ба­ње­ви­ћа, Ле­са Ива­но­ви­ћа, Вој­во­ди­ћа, Ћу­ла­фи­ћа и број­них дру­гих див­них љу­ди и пи­са­ца, па чак ни оних ко­ји су ка­за­ли да пи­шу но­вим је­зи­ком са још два сло­ва „иако су све што ври­је­ди при­је то­га на­пи­са­ли на срп­ском, они ће чак те­шко при­зна­ти на срп­ско-хр­ват­ском је­зи­ку”.
- Све смо њих, и ове са 30 и ове са 32 сло­ва, јав­но, у не­ко­ли­ко на­вра­та, по­зи­ва­ли да про­сла­ви­мо се­дам де­це­ни­ја об­ја­вље­них књи­га под кро­вом УКЦГ и све­га ври­јед­ног што пр­во об­ја­ви­ше у „Ства­ра­њу”. Умје­сто то­га, уте­ко­ше у ју­че ка­ко би та­мо и оста­ли, а истин­ским ства­ра­о­ци­ма при­па­да ово да­нас и ово што сју­тра до­ла­зи, а они ће се опет, као уви­јек у жи­во­ту, сти­дје­ти ка­ко је би­ло не­ча­сно слу­жи­ти ло­шим иде­ја­ма и њи­хо­вим про­мо­те­ри­ма, ауто­ри­ма књи­га ла­жи и фал­си­фи­ка­та – на­вео је он по­здра­вљен бур­ним апла­у­зи­ма од при­сут­них пи­са­ца по­ли­ти­чара и цр­ве­них ве­ли­ко­дој­ни­ка ко­је су пред­во­ди­ли ми­тро­по­лит Ам­фи­ло­хи­је, члан Пре­сјед­ни­штва БиХ Мла­ден Ива­нић, ге­не­рал­ни кон­зул Ср­би­је у Хер­цег Но­вом Сло­бо­дан Ба­јић.
Ре­ђа­ли су се ре­дом сти­хо­ви ми­тро­по­ли­та Ам­фи­ло­хи­ја ко­ји је по­сје­тио на ју­би­ле­је ко­је оби­ље­жа­ва ово­го­ди­шњи „Трг од ћи­ри­ли­це” на­гла­сив­ши по­себ­но 1.100 го­ди­на од упо­ко­ље­ња Све­тог На­у­ма и 1.000 го­ди­на од упо­ко­ље­ња Вла­ди­ми­ра Јо­ва­на. Пје­сни­ци су ка­зи­ва­ли сво­је сти­хо­ве, а по­здра­вља­ју­ћи ко­ле­ге из Цр­не Го­ре Јо­ван­ка Стој­чи­но­вић Ни­ко­лић је у име Удру­же­ња књи­жев­ни­ка Ре­пу­бли­ке Срп­ске је по­ру­чи­ла да су пи­сци ту да на­пра­ве мост од ри­је­чи, „од ћи­ри­ли­це и да тим мо­стом пу­ту­ју и да бу­ду по­бјед­ни­ци”.
- До­ла­зим из отаџ­би­не гдје се срп­ски је­зик го­во­рио кад је ду­ши те­шко он­да је на­ла­ше го­во­ри­ти – по­ру­чио је Но­ви­ца Со­вр­лић, пред­сјед­ник Дру­штва књи­жев­ни­ка Ко­со­ва и Ме­то­хи­је.
Уче­сни­ке ове ве­че­ри по­здра­ви­ли су и др Ду­шан Ба­бић из Удру­же­ња књижвни­ка Ср­би­је, а за­тим су сво­је сти­хо­ве го­во­ри­ли Ви­шња Ко­со­вић, То­дор Жи­ва­ље­вић Ве­лич­ки, Ан­дри­ја Ра­ду­ло­вић, Ђор­ђе Бру­јић, по­себ­но бур­но по­здра­вљен Ве­се­лин Рак­че­вић, па Пе­ри­во­је По­по­вић, Сло­бо­дан Ву­чи­нић, Сло­бо­дан Чу­ро­вић, Ми­лу­тин Ми­ћо­вић. На­сту­па­ли су за­тим Рај­ко Пе­тров Но­го, Ми­ли­ца Ба­крач, Рад­ми­ла Кне­же­вић. Пје­сник Бе­ћир Ву­ко­вић је пре­ста­вио но­во из­да­ње ча­со­пи­са „Срп­ски југ”.
При­год­не по­кло­не из­ра­ђе­не у ра­ди­о­ни­ци „Мо­ја ћи­ри­ли­ца” ко­ја је ра­ди­ла у окви­ру ма­ни­фе­ста­ци­је ми­тро­по­ли­ту и ла­у­ре­а­ту Ран­ку Јо­во­ви­ћу. По­кло­не - је уру­чи­ла сли­кар­ка и гра­фич­ки ди­зај­нер Ол­ги­ца Сте­фа­но­вић, док су дје­ца по­ла­зни­ци ра­ди­о­ни­це иза­шли су на Трг са нат­пи­сом „Љу­бав” што је иза­зва­ло бур­не апла­у­зе.
Бе­сје­ду и обра­зло­же­ње на­гра­де „Пе­чат Хер­це­га Шће­па­на” Ран­ку Јо­во­ви­ћу из­го­во­рио књи­жев­ни кри­ти­чар Же­ли­драг Ник­че­вић.
-Ово ни­је по­е­зи­ја. Ово је глас са гра­ни­це. Са те гра­ни­це, са ла­ђе ко­ја то­не обра­ћа нам се Ран­ко Јо­во­вић ве­ли­ки мај­стор по­ли­тич­ког нео­ре­а­ли­зма, не­пот­ку­пљи­ви по­пи­си­вач чи­је ће анек­се на зби­љу мо­ра­ти да узме сва­ки бу­ду­ћи ана­ли­ти­чар. Јо­во­вић је је­дан од оних ри­јет­ких ди­јаг­но­сти­ча­ра ко­ји ниг­да се­бе не из­у­зи­ма­ју, не­го на­про­тив свје­до­чи сво­јим жи­во­том јед­на­ко као и сво­јим сти­хо­ви­ма. Иза Јо­во­ви­ће­вих же­сто­ких сти­хо­ва на­зи­ре се јед­на огром­на љу­бав пре­ма ско­ро оку­пи­ра­ном ско­ро из­гу­бље­ном за­ви­ча­ју. И огром­на ту­га. И вјеч­на ода­ност. Као уви­јек у на­шој исто­ри­ји као код по­нај­бо­љих на­ших ли­ча­ра, и ов­дје су ре­волт и по­ка­ја­ње, и там­ни при­зо­ри на­ци­о­нал­не дра­ме у пу­ном оби­му и пра­шта­ње, бес­крај­на ње­жност и вје­ра у по­нај­бо­ље што овај на­род има у ду­ши и чи­сте ри­је­чи пле­ме­на. Ма­ло је код нас пје­сни­ка ко­ји та­ко не­по­сред­но отва­ра­ју пје­сму за тзв. не­по­ет­ско гра­ди­во ко­ји су сто­вре­ме­но та­ко ро­ман­тич­ни. Ма­ло је срп­ских пје­сни­ка свој иде­а­ли­тет та­ко не­ми­ло­срд­но и пло­до­твор­но из­ло­жи­ли свом ре­а­ли­те­ту као штп је Јо­во­вић – на­вео је он. З. ША­КО­ТИЋ


Бож­ји дар и људ­ски за­гр­љај

- За Ср­бе се пи­ше и при­ча да су укле­ти на­род. Не­ка, не­ка су. Ни­је ри­јеч о то­ме већ о на­гра­ди „Пе­чат Хер­це­га Шће­па­на” ко­ја је, ево, при­па­ла ме­ни. Бож­јом во­љо, во­љом жи­ри­ја и во­љом по­е­зи­је. Ова­ко умо­ран и ма­хом за­гле­дан у не­бе­ском, о то­ме ни­је­сам са­њао. Ипак, ово при­зна­ње ме чи­ни ви­ше при­сут­ним на зе­мљи. Хер­цег Шће­пан је је­дан ви­тез ме­ђу ви­те­зо­ви­ма у оно до­ба, а ево да­нас је жив ме­ђу на­ма. Хер­цег Шће­па­н овај наш вој­во­да дао је име Но­вом Хер­цег Но­ви. А, овај Пе­чат ја при­мам као Бож­ји дар из ру­ке ми­тро­по­ли­та Ам­фи­ло­хи­ја. У овој и ова­квој Цр­ној Го­ри у ко­јој се до дна про­го­ни срп­ски на­род, да­кле и срп­ски пје­сни­ци. Ово ми при­зна­ње до­ђе као људ­ски за­гр­љај као кру­на Хер­це­га Шће­па­на – ре­као је Ран­ко Јо­во­вић за­хва­љу­ју­ћи на на­гра­ди „Пе­чат Хер­цег Шће­пан”. 

Нема коментара:

Постави коментар