четвртак, 3. новембар 2016.

НАГРАДА ЗА ЖИВОТНО ДЈЕЛО САВЕЗА НОВИНАРА СРБИЈЕ И ЦРНЕ ГОРЕ УРУЧЕНА НОВИЦИ ЂУРИЋУ


Саво Греговић и Новица Ђурић


 КАД КАЖЕМ НОВИНЕ МИСЛИМ НА ЧОВЈЕКА


Новинари не смију да буду хијене, већ да, умјесто страха, у своје текстове сливају истину која неће мачем да посијече, већ да вида и залијечи – поручио је Ђурић

Овогодишња награда за жи­вот­но дје­ло Са­ве­за но­ви­на­ра Ср­би­је и Цр­не Го­ре до­ди­је­ље­на је Но­ви­ци Ђу­ри­ћу, Бра­ни­сла­ву Гу­ла­ну и Вук­ма­ну Ви­да­ко­ви­ћу од­лу­ком жи­ри­ја ко­ји су чи­ни­ли Гор­да­на Ерор, Ду­шан Да­ви­до­вић и Жи­во­јин Ра­ко­че­вић.
Пред­сјед­ник жи­ри­ја Гор­да­на Ерор је из­ја­ви­ла да су но­ви­на­ри за­слу­жи­ли при­зна­ње ве­ли­ким ра­дом, ис­ку­ством и ути­ца­јем, ка­ко у сво­јим сре­ди­на­ма, та­ко и на оп­штем пла­ну. Њи­хо­ви тек­сто­ви, укуп­ни рад и ан­га­жман по­ка­зу­ју не­пре­ки­ну­ту ис­трај­ност и тра­га­ње за про­фе­си­о­нал­ном исти­ном.
У обра­зло­же­њу се на­во­ди да је Но­ви­ца Ђу­рић из Под­го­ри­це но­ви­нар ,,Ве­чер­њих но­во­сти”, ,,Бор­бе” и ,,По­ли­ти­ке”, чи­ји рад ка­рак­те­ри­ше објек­тив­но и ре­ал­но са­гле­да­ва­ње ком­пли­ко­ва­них до­га­ђа­ја и по­ја­ва ко­је пра­ти у Цр­ној Го­ри.
,,Осим но­ви­нар­ског нер­ва, ње­гов стил пи­са­ња је пре­по­зна­тљив и бли­зак чи­та­лач­кој пу­бли­ци. Ђу­рић је пло­дан пи­сац и пје­сник, а тре­нут­но оба­вља функ­ци­ју пред­сјед­ни­ка Удру­же­ња књи­жев­ни­ка Цр­не Го­ре”, сто­ји у са­оп­ште­њу.
Ђу­рић је при­ма­ју­ћи но­ви­нар­ску на­гра­ду за жи­вот­но дје­ло Са­ве­за но­ви­на­ра Ср­би­је и Цр­не Го­ре ис­та­као да ,,ка­да ка­же но­ви­не – ми­сли на чо­вје­ка”.
– Сви­јет је по­стао бир­ти­ја, пр­чвар­ни­ца, па ка­ко он­да оче­ки­ва­ти да но­ви­на­ри и но­ви­нар­ство бу­ду про­фе­си­ја љу­ди – че­сти­тих и по­ште­них би­ље­жни­ка до­га­ђа­ја, ка­да са­мо ри­јет­ки бље­сну, али бу­ду уга­ше­ни по­пут ме­те­о­ра. Та­ко, с вре­ме­на на ври­је­ме, бље­сне још по­ко­ја ре­пор­та­жа и њен аутор, али се све то бр­зо за­гу­би у пра­шу­ми из­вје­шта­ја и про­ка­за­них – екран­ских ин­тер­вјуа од ко­јих сва­ко до­бро сло­во би­ва ре­тро­град­но, а при­ми­ти­ви­зам и ого­ва­рач­ка по­ли­ти­ка баш она­ква ка­кву ба­шти­ни по­ли­тич­ка, не мо­гу да ка­жем ели­та, јер оно че­га не­ма и не име­ну­је се, али сва­ка­ко су про­па­га­то­ри оно­га че­га не­ма и оно у шта и не вје­ру­ју. Па шта да ту ра­ди но­ви­нар и ка­ко да но­ви­нар­ство уз­диг­не не по­да­нич­ки бар­јак, онај ко­ји су кроз те­жа вре­ме­на про­ни­је­ли од ко­јег се још по­не­гдје ви­де ње­го­ви обри­си – ка­зао је Ђу­рић.
Он је до­дао да ни­ка­да и ни­је би­ло те­шко де­фи­ни­са­ти но­ви­на­ре, од­но­сно но­ви­нар­ство ако од­го­нет­не­мо да ли свје­до­чи исти­ну или пла­си­ра ла­жи.
– Ако ћу­ти­те стра­ху­је­те од се­бе, та­да је нај­бо­ље да на­пу­сти­те но­ви­нар­ство и бу­де­те пор­тир на вра­ти­ма не­ке од ин­сти­ту­ци­ја од ко­јих има­те ноћ­ну мо­ру. Јер, но­ви­нар­ство ни­је „про­ми­је­ни тв ка­нал”, већ да про­вје­ре­ним и не­по­бит­ним чи­ње­ни­ца­ма да до­при­нос про­мје­ни ло­шег на бо­ље. Је­ди­но су од еша­ло­на ре­ке­тар­ског но­ви­нар­ства, ко­је се осје­ћа све ви­ше у ме­ди­ји­ма, го­ри они ко­ји би­ва­ју про­па­ганд­на ма­ши­на по­је­ди­них пар­ти­ја, а на­кон то­га се се­ле у ка­би­не­те, по­сла­нич­ке клу­бо­ве, на јах­те, у бан­кар­ске тре­зо­ре... Тек та­да по­чи­њу да при­ча­ју о но­ви­нар­ском ко­дек­су и још до­вољ­но не­де­фи­ни­са­ном ис­тра­жи­вач­ком но­ви­нар­ству. Јер, у на­ро­ду су сви они ко­ји су да­ва­ли или узи­ма­ли тај­не ин­фор­ма­ци­је на­зи­ва­ни жби­ро­ви­ма да не ка­жем шпи­ју­ни­ма. Да­нас чу­јем да их зо­ву ис­тра­жи­ва­чи, зви­жда­чи, ду­ва­чи по­лу­и­сти­не, по­ли­циј­ско-ту­жи­лач­ка звижд­ни­ца – ка­зао је Ђу­рић.
Он је до­дао да но­ви­на­ри не сми­ју да бу­ду хи­је­не, већ да умје­сто стра­ха у сво­је тек­сто­ве сли­ва­ју исти­ну ко­ја не­ће ма­чем да по­си­је­че, већ да ви­да и за­ли­је­чи.
– А ли­је­па ри­јеч, ода­бра­на ка­да ће се и ко­јим по­во­дом ка­за­ти, ула­зи у сва­чи­ју ку­ћу без прет­ход­но за­тра­же­не ви­зе. А као та­ква, ин­фо­р­ма­ци­ја, при­ча, ре­пор­та­жа, по­ко­ле­ба­не осна­жи, не­вјер­ни­ма по­вра­ти вје­ру, а до­бру до­бром до­бру­је, но­ви­нар се упи­сао у не­про­ла­зност, ра­дост чи­та­ла­ца, од­но­сно гле­да­ла­ца и тог тре­нут­ка до­сто­јан је да при­ми при­зна­ње ко­јим га да­ри­ва про­фе­си­ја и ко­ји је њој, и са­мо њој, де­це­ни­ја­ма био на услу­зи. Да ли сам ја је­дан од тих, не сми­јем ре­ћи, али Бог ми је свје­док да сам уви­јек гдје је нај­та­ње пре­сје­цао на сво­ју ште­ту. Би­ла су мо­жда је­дан или два слу­ча­ја ка­да сам ср­цу ре­као пи­ши и ври­је­ме је по­ка­за­ло да о њи­ма дру­га­чи­је и ни­је ва­ља­ло пи­са­ти. И, уз за­хвал­ност мо­јим ко­ле­га­ма из УКЦГ и УКС, уз ра­дост по­сто­ја­ња Са­ве­за но­ви­на­ра СиЦГ, ја да­нас не мо­гу да не ка­жем срп­ском ,,Мон­ду”, мо­јој ,,По­ли­ти­ци” и свим уре­ђи­вач­ким ти­мо­ви­ма од да­на ка­да сам при­је пет­на­е­стак го­ди­на ушао у ту нај­ста­ри­ју но­ви­нар­ску по­ро­ди­цу, ве­ли­ко људ­ско хва­ла, увје­рен ка­ко је ово при­зна­ње још је­дан ка­мен­чић у ве­ли­ком мо­за­и­ку ,,По­ли­ти­ке”, за ко­ју су мо­је стри­не уви­јек го­во­ри­ле: ,,Си­не, ку­пи нам но­ви­ну”. Та­ко су сви чи­та­о­ци го­во­ри­ли за ,,По­ли­ти­ку”, па вје­ро­ват­но од ту­да и она ри­јет­ко тач­на ре­кла­ма: ,,Ка­да ка­жем но­ви­на, ми­слим на ‘По­ли­ти­ку’” – за­кљу­чио је Ђу­рић.

Хај­дук те го­ни хај­ду­ке

– Но­ви­ца Ђу­рић ни­је био и ни­је ,,хај­дук ро­бља ве­за­но­га”, ни­ти је слу­жио, ни­ти слу­жи они­ма ко­ји­ма ,,за­кон ле­жи у то­пу­зу”, бо­ре­ћи се за исти­ну и прав­ду Ђу­рић је ,,хај­дук те го­ни хај­ду­ке” и сто­га је ње­го­ва ,,хај­ду­чи­ја” гла­со­ви­та и слу­жи на част и ку­ћа­ма у ко­ји­ма је ра­дио, али и но­ви­нар­ству у цје­ли­ни. Да Но­ви­ца Ђу­рић ни­је са­мо хра­бар и ча­стан већ и ква­ли­те­тан но­ви­нар по­твр­ђу­је и ње­го­ва бо­га­та жи­вот­на и рад­на би­о­гра­фи­ја – на­во­ди се, из­ме­ђу оста­лог, у пред­ло­гу за ову пре­сти­жну на­гра­ду ко­ји је пот­пи­сао УО УНЦГ.

На­гра­ђе­ни Гу­лан и Ви­да­ко­вић

На­гра­ђе­ни Бра­ни­слав Гу­лан из Но­вог Са­да, при­је све­га је еко­ном­ски и агро­е­ко­ном­ски но­ви­нар ко­ји се про­фи­ли­сао и као екс­перт за ове те­ме у нај­е­лит­ни­јим ју­го­сло­вен­ским и срп­ским ме­ди­ји­ма. Са­рад­ник је број­них на­уч­них ин­сти­ту­ци­ја и до­бит­ник ва­жних при­зна­ња.
Вук­ман Ви­да­ко­вић, та­ко­ђе на­гра­ђе­ни но­ви­нар, са сво­јим ли­стом „Је­дин­ство” из При­шти­не по­ди­је­лио је че­стр­де­сет и пет го­ди­на до­бра и зла, ра­де­ћи као пре­да­ни хро­ни­чар и про­фе­си­о­на­лац.



Нема коментара:

Постави коментар