четвртак, 24. март 2016.

Трпе јер не пишу по партијском диктату



СУСРЕТ СА НОВИЦОМ ЂУРИЋЕМ, ПРЕДСЈЕДНИКОМ УКЦГ, О ПЛАНОВИМА ЗА ПОБОЉШАЊЕ СТАТУСА 70 ГОДИНА СТАРОГ УДРУЖЕЊА 
 
Новица Ђурић
Да је сада Његош жив и којим случајем члан нашег удружења, као што ми духовно и државотворно њему припадамо, нема те награде коју би му додијелили у Црној Гори, нити конкурса и касе из које би додијелили новац да штампа ,,Лучу микрокозму”, посебно не из средстава од игара на срећу – упозорио је Ђурић

Удру­же­ње књи­жев­ни­ка Цр­не Го­ре ове го­ди­не сла­ви 70 го­ди­на по­сто­ја­ња, а ње­го­во ру­ко­вод­ство го­ди­ну да­на ра­да. О пла­но­ви­ма, те­шко­ћа­ма, иза­зо­ви­ма и стре­мље­њи­ма Удру­же­ња, раз­го­ва­ра­ли смо са ње­го­вим пред­сјед­ни­ком Но­ви­цом Ђу­ри­ћем.
Го­ди­на да­на је про­шла од ка­да сте на че­лу УКЦГ. Ка­ко оцје­њу­је­те учи­ње­но?
– Ни­је­смо во­ди­ли ра­чу­на ко­ји је да­тум, већ на ко­ји на­чин да иза­ђе­мо из не­за­вид­не си­ту­а­ци­је, бес­па­ри­це, не­ма­ња еле­мен­та­р­них усло­ва за рад, па чак ни сво­јих кан­це­ла­ри­ја. А гдје оба­ви­ти не ма­ли број по­сло­ва ко­је од ру­ко­вод­ства Удру­же­ња оче­ку­ју ње­го­ви чла­но­ви, до при­пре­ма за по­нов­но из­ла­же­ње оних ча­со­пи­са ко­је су уки­ну­ли бес­па­ри­ца и по­ли­тич­ки ина­ти, да не ка­жем по­ли­тич­ки освет­ни­ци ми­мо свих ври­јед­но­сних, од­но­сно књи­жев­них кри­те­ри­ју­ма. Ка­ко ни у јед­ном по­слу ни­је­сам на­ви­као на пре­да­ју, та­ко сам са ко­ле­га­ма из упра­ве по­ку­шао да по­мје­рим ко­ји ми­ли­ме­тар ка до­бру: нор­ма­тив­но смо уоб­ли­чи­ли Удру­же­ње, штам­па­ли но­ве члан­ске кар­те, сре­ђу­је­мо еви­ден­ци­ју (ако бу­де од­луч­но­сти и ре­е­ви­ден­ци­ју), об­ја­ви­ли не­ко­ли­ко пје­снич­ких књи­га, пи­сци УКЦГ уче­ство­ва­ли су на Књи­жев­ним су­сре­ти­ма на Жа­бља­ку, По­лим­ским ве­че­ри­ма, Ње­го­ше­вим да­ни­ма у Ник­ши­ћу, Ме­ђу­на­род­ним Ње­го­ше­вим ве­че­ри­ма по­е­зи­је, Ме­ђу­на­род­ним су­сре­ти­ма пи­са­ца у Бе­о­гра­ду, а по­кре­ну­ли смо Ђур­ђев­дан­ско-ње­го­шев­ске су­сре­те на Ње­гу­ши­ма... Ак­ти­ви­ра­ли смо књи­жев­ну три­би­ну ,,Ри­јеч” у Под­го­ри­ци и по­кре­ну­ли ,,Сво­бо­ди­ја­ду” у Ник­ши­ћу. У то­ку су пре­го­во­ри око адап­ти­ра­ња про­сто­ри­ја УКЦГ, по­кре­та­ња ча­со­пи­са ,,Ства­ра­ње”, а ако обез­би­је­ди­мо сред­ства вје­ру­је­мо да ће­мо по­но­во по­кре­ну­ти ,,За­пис” и ,,Сквер”. На­из­глед ма­ло, ако се не вје­ру­је ка­ко слам­ку и ка­пи по­то­пи­ти мо­гу.
Ко­је су то нај­те­же пре­пре­ке са ко­ји­ма сте се су­о­ча­ва­ли у про­те­клих го­ди­ну да­на?
– Све је те­шко, а нај­те­же је што љу­ди ко­ји од­лу­чу­ју о кул­ту­ри са­мо пре­по­зна­ју пар­тиј­ске дик­та­те, а не и пра­ве кул­тур­не ври­јед­но­сти. Да је са­да Ње­гош жив и ко­јим слу­ча­јем члан на­шег Удру­же­ња, као што ми ду­хов­но и др­жа­во­твор­но ње­му при­па­да­мо, не­ма те на­гра­де ко­ју би му до­ди­је­ли у Цр­ној Го­ри, не­ма тог кон­кур­са и те ка­се из ко­је би до­ди­је­ли сред­ства да штам­па ,,Лу­чу ми­кро­ко­зму”, по­себ­но не из оних сред­ста­ва ко­ја се до­дје­љу­ју од ига­ра на сре­ћу гдје би ту­жи­ла­штво тре­ба­ло да пре­тре­се на­чин на ко­ји су се ми­ли­о­ни еура ди­је­ли­ли про­те­клих го­ди­на. Упра­во то што је власт про­гла­си­ла се­бе за но­бе­лов­це, а по­је­ди­не ,,књи­ге-пљу­ва­о­ни­це”, од­но­сно њи­хо­ве ауто­ре, на­гра­ди­ла ста­ту­сом за­слу­жног ства­ра­о­ца је на­гра­да за беш­ча­шће и уни­жа­ва­ње до­сто­јан­ства и ча­сти цр­но­гор­ског на­ро­да. У не­дав­ном раз­го­во­ру са ми­ни­стром кул­ту­ре Па­влом Го­ра­но­ви­ћем по­кре­ну­ли смо пи­та­ње ста­ту­са удру­же­ња ко­ја су од­га­ји­ла број­не пи­сце, сли­ка­ре, фил­ма­џи­је и ко­ја, као на­ше Удру­же­ње књи­жев­ни­ка Цр­не Го­ре, сла­ве ове го­ди­не 70 го­ди­на по­сто­ја­ња. Не­ка они што про­си­ја­ва­ју суд­би­ну Цр­не Го­ре до­бро раз­ми­сле шта им на кра­ју у си­ту мо­же оста­ти као њи­хов до­при­нос кул­тур­ној исто­ри­ји Цр­не Го­ре.
Оче­ку­ју по­моћ ми­ни­стра
Ово је го­ди­на ве­ли­ких ју­би­ле­ја у УКЦГ...
- Сма­трам, да је 70 го­ди­на Удру­же­ња и ,,Ства­ра­ња” нај­ве­ћи до­га­ђај у кул­тур­ној исто­ри­ји Цр­не Го­ре. Јед­на Фран­цу­ска или Ру­си­ја по­но­си­ли би се та­квим ју­би­ле­јом. Ова на­ша Цр­на Го­ра по­гну­ла је гла­ву и са­мо уна­зад бро­ја­ла до де­сет. Ипак, оче­ку­јем да ће јој се ка­за­ти и да ће ра­зу­мје­ти као и по­је­ди­ни пи­сци, да је ово ју­би­леј свих пи­са­ца у Цр­ној Го­ри ко­ји су тај ста­тус до­би­ли у про­те­клих 70 го­ди­на. Ни­је ово ју­би­леј са­мо овог ру­ко­вод­ства и члан­ства, он се ја­вља из сва­ког за­пи­са­ног и пе­ча­то­ва­ног сло­ва за про­те­клих се­дам де­це­ни­ја. Ра­ди­ће­мо на об­ја­вљи­ва­њу ,,Ства­ра­ња” и ор­га­ни­зо­ва­њу ве­ли­ке ака­де­ми­је гдје оче­ку­је­мо по­моћ ми­ни­стра Го­ра­но­ви­ћа ко­ме и по функ­ци­ји при­па­да да бу­де пред­сјед­ник Ор­га­ни­за­ци­о­ног од­бо­ра и по­кро­ви­тељ ју­би­ле­ја. Вје­ру­јем да је ми­ни­стар ра­зу­мио ову ми­си­ју и на­шу по­ну­ду. Сто­га је ово при­ли­ка да по­зо­вем све пи­сце из Удру­же­ња да за­јед­но осми­сли­мо на ко­ји на­чин да до­сто­јан­стве­но оби­ље­жи­мо ве­ли­ки ју­би­леј и да код ин­сти­ту­ци­ја у Цр­ној Го­ри по­кре­не­мо ини­ци­ја­ти­ву за из­мје­ну за­ко­на ко­јим су три-че­ти­ри удру­же­ња до­ве­де­на у ста­тус НВО ,,Пи­во­пи­ја” и слич­них. Ако то по­мје­ри­мо он­да смо ура­ди­ли и ви­ше но што мо­га­смо.
Шта ће би­ти у фо­ку­су Ва­шег ра­да у на­ред­ном пе­ри­о­ду?
– Обез­бје­ђи­ва­ње про­сто­ра за рад УКЦГ, по­кре­та­ње ча­со­пи­са ,,Ства­ра­ње”, ини­ци­ја­ти­ва за из­мје­ну за­ко­на ко­јим би се УКЦГ вра­тио онај ста­тус ко­ји му исто­риј­ски, кул­ту­ро­ло­шки, прав­но и пра­вич­но при­па­да, под­мла­ђи­ва­ње Удру­же­ња, по­кре­та­ње из­да­вач­ког пред­у­зе­ћа... Ако бу­де па­ра, би­ће и ви­дљи­ви­јих ре­зул­та­та.
А.Ћ.    ДАН, Култура, 24.03.2016.

http://www.dan.co.me/?nivo=3&rubrika=Kultura&clanak=538804&datum=2016-03-24&naslov=Trpe%20jer%20ne%20pi%B9u%20po%20partijskom%20diktatu

Нема коментара:

Постави коментар