Нове књиге
Пише: Новица ЂУРИЋ
/ ГУСЛЕ У СТИХОВИМА СРПСКИХ ПЕСНИКА, сабрао Дејан Томић, Књижевна задруга Српског народног вијећа,
Подгорица, 2014. /
Још нико није успио да докаже да су гусле и дрво јаворово вршњаци. Ко је дан старији
– нигдје у списима није остало записано. Чини ми се да је бар годину старији Јавор од кога су истесане гусле
које су касније проговориле гласом народног пјевања и прогледале очима слијепог
гуслара. Тако некако деценијама убјеђујем себе да је Бог прво посадио Јавор а потом
од њега саградио гусле. Затим је народ пропјевао, а слијепи гуслар
пјевао и допјевавао.
Гусле су памтише које најдуже памте. Биљеже
вјекове. Сачувале су од заборава побједе и поразе. Опјевале јунаке и витешке ране.
Сачувале пјесму, језик, говор... Увијек проговарале када је то другима било забрањено.
Гусле су у српском роду слободарице. Претходнице. Проходнице. Прве стопе,
затим пртине и путељци, а онда су се винуле у небеса. Гусле су наш видокруг. Наше бројанице.
Амајлија.
Гуслама се није дало да нешто прећуте.
И да су нешто и хтјеле скрити, премућене гудалом, гусле су циједиле и последње слово истине.
Зато су и проглашене истиноговорницама. У њима су похрањени они најузвишенији, Они
изнад Оних. Они јединствени и непоновљиви, младари, перјанице рода и племена. Зато
и тако сјаје, с почетка књиге „Гусле у стиховима српских песника“, стихови
„Гусле моје дико рода мога“ митрополита Амфилохија Радовића.
Звучи скоро
невероватно да је неко успио да сабере све пјесме у којима су опјеване гусле, док
се не „прелиста“ оно што је Дејан Томић сабрао у књизи „Гусле у стиховима српских
песника“.
Пред гуслама је занијемио и Фидрих Први
Барбароса када га је у Нишу још у 12. вијеку дочекао Стефан Немања.
„Барбароса је био удивљен мистиком гусала
и певањем“, биљежи у предговору
књиге Ненад Грујичић. „Гусле
нису само предмет, већ пре свега медиј преко кога су саопштавани и опевани важни
догађаји из српске историје...“
Оно што скоро да задивљује читаоца јесте Томићева
истражитељска истрајност и студиозност која му је помогла да нас изненади прилозима,
односно стиховима које су уз гусле пјевали Срби мухамеданске вјере.
„У прилозима проналазимо гусле у стиховима Омер-бега Сулејманпашића (1870 - ?), Авде Карабеговића (1875 - 1908), Ћазима Ћатића (1878 - 1915) и Османа Ђикића (1879 - 1912). То су аутори из времена када није постојала муслиманска нација створена у Југославији комунистичким декретом после Другог светског рата. Из певања ових аутора види се да су, кроз гусле, свесни свога српског порекла и да се, уствари, тако изјашњавају – као Срби мухамеданске вере“, записао је Грујичић. „Осман Ђикић своју песму насловљава: „Пјесма Србина мухамеданца Црној Гори“. А Ћазим Ћатић каже: „Ја сам Србин - гусле имам,/ уз њих ти опијевам,/и љубављу према Српству/своје пјесме загријевам./ Славим Марка и Милоша,/ славим храброг Ђерзелеза:/ имам њину успомену,/ бритки ханџар оштра реза“. Свјесни једног и другог, попут Меше Селимовића много касније: „Потичем из муслиманске породице, по националности сам Србин“.
„У прилозима проналазимо гусле у стиховима Омер-бега Сулејманпашића (1870 - ?), Авде Карабеговића (1875 - 1908), Ћазима Ћатића (1878 - 1915) и Османа Ђикића (1879 - 1912). То су аутори из времена када није постојала муслиманска нација створена у Југославији комунистичким декретом после Другог светског рата. Из певања ових аутора види се да су, кроз гусле, свесни свога српског порекла и да се, уствари, тако изјашњавају – као Срби мухамеданске вере“, записао је Грујичић. „Осман Ђикић своју песму насловљава: „Пјесма Србина мухамеданца Црној Гори“. А Ћазим Ћатић каже: „Ја сам Србин - гусле имам,/ уз њих ти опијевам,/и љубављу према Српству/своје пјесме загријевам./ Славим Марка и Милоша,/ славим храброг Ђерзелеза:/ имам њину успомену,/ бритки ханџар оштра реза“. Свјесни једног и другог, попут Меше Селимовића много касније: „Потичем из муслиманске породице, по националности сам Србин“.
Неко можда и помисли како су гусле, пред
налетом еводисциплиновања, торовања народа и њихових култура, ретроградне, и
не треба да забрињава тако размишљање, јер оно прије умре него ли пријене за
народ, зато гусле пјевају своју пјесму. Вјековима, без престанка.
http://srpskenovinecg.com/kultura/kultura/knjizevnost/31472-novica-djuric-dejan-tomic-gusle-u-stihovima-srpskih-pesnika
http://cirilizovano.blogspot.com/2015/02/2014.html
http://cirilizovano.blogspot.com/2015/02/2014.html
Нема коментара:
Постави коментар