Новица Ђурић, КОСОВО МАЈКО / Партенон/,Београд 2015. година
Косово је једна од најважнијих тема српских песника. Косово
је део бића српског човека - сложени систем доживљаја и унутрашњег живота у
широком распону осећања: од колективно-несвесног у дубини култа предака, преко
културно-историјског и морално-психолошког, све до личног и појединачног.
Код различитих песника преовлађује различита интелектуална меморија, која утиче на различите изразе Косова.
Код различитих песника преовлађује различита интелектуална меморија, која утиче на различите изразе Косова.
Свој израз Косова и косовског света Новица Ђурић проналази у
личном доживљају. Доживљај почиње од једне изреке-заклетве песникове мајке: Рана ми косовских, па се
одатле продужује у све шири комплекс косовских појмова, међу којима доминирају
белези трајања српских средњовековних задужбина, који су оријентири живота и
памћења. Где су манастири, ту су остали косовски међаши и симболи: божурови, Симонида, круна,
крст... Посебну димензију овом наслеђу даје призвук косовског епа –
најдрагоценија реч и мисао српске усмене књижевности.
Новица Ђурић, међутим, не наглашава сјај симбола и
појединости косовског света и завета. Његов доживљај Косова је лирски – пре
свега зато што се остварује напоредо и преплетено са доживљајем мајке. Суочен
са једном врстом губитка мајке (из овоземаљског живота) и с једном врстом
губитка Косова (у историјско-политичком тренутку свога доба) – два упоришта,
лична и национална, песник бележи лирска сновиђења којима дочарава сложеност и
искреност доживљаја та два спојена мотива.
Новица Ђурић то остварује у форми седмоделне поеме, сачињене
од микро-слика – из психо-емотивног и језичког
корпуса. Реторским средствима, којима доминира управни говор, једна врста
дијалога између мајке и сина, песник сенчи лице и наличје косовског света у
нама – светлу страну поседовања једног огромног побожног и витешког наслеђа, а
с друге стране библијско страдање свог народа на светој земљи предака, коју
отимају, погане и тлаче зле силе и слуге најгорих војски: „прогледаше тек кад
видјеше / како гробове руше, / пале цркве и манастире, / како у огањ дјецу
бацају, / житнице пале“.
Испод витешког ореола Косова чује се глас тужбалице – још
једне мајке Југовића.
Мајка и син, у два гласа које
поезија уплиће у венац, туже спрам Косова. Песник тужи за мајком, тако мајка
поново постаје песничка задужбина.
Драган Лакићевић
Нема коментара:
Постави коментар