понедељак, 27. фебруар 2017.

ДА ЛИ ЈЕ ИМАЛО СМИСЛА ШТО СМО ОДЛУЧИЛИ ДА ПОРАСТЕМО



/ НОВИЦА ЂУРИЋ: „СВУД МЕ ИМА, КРИШОМ ВИРИМ“, Књижевна задруга Српског националног савјета, Подгорица, 2016. /

          У дјечјој књижевности је и те како важна, можда и најважнија, педагошка функција коју посједује. Поред педагошке, присутна је и естетска, а она која је такође значајна јесте и лудичка. У збирци Новице Ђурића наилазимо на елементе све три функције, стога не треба да чуди што је и предговор књизи комбинације двије, а он је насловљен као ,,Педагогија игре“. Иако је писана за дјецу 21. вијека, ова збирка пјесама у себи носи веома дуг низ  оних помало заборављених вриједности.
          Књига на такорећи једноставан начин оживљава традиционални дух нашег народа, гдје свакако спадају – љубав према породици, према животињама, природи и свакако љубав сестре према брату, која је увијек нарочито истицана, како у нашој, тако и у свјетској књижевности. Уопште, кроз дјечји свијет и њихов доживљај тог свијета, пјесник рефлектује заправо сву смисленост живота. Кроз готово сваку пјесму је проткана нека важна порука и идеја, све оно што је неизоставно при одрастању дјетета и његовом васпитавању, па било да је то љубав према животињама, према храни, према природи и уопште према људима.
Да би се писало за дјецу треба на извјестан начин познавати и саму психологију дјетета, јер оно што је занимљиво и прихватљиво дјетету није нужно прихватљиво одраслима, и обрнуто. Стога, пишући о дјеци и за дјецу аутор се на неки начин ставља у дјечју перспективу. Међутим, важно је да аутор не потцијени свог малог читаоца, али исто тако и да не прецијени његове читалачке способности, тј. да текст буде прилагођен дјетету.  Педагошки моменат у дјечјим пјесмама не треба да подилази читаоцу, јер писање за дјецу прије свега изискује велику искреност из разлога што она свијет око себе и у себи посматрају кроз сопствену, непомућену призму. Дјеца нарочито умију да препознају неискреност и ,,насилно“ наметање туђих мишљења. Иако су још увијек у потрази за својим идентитетом дјеца креирају свој свијет према координатама на које им одрасли указују. Свако слово, свака ријеч намијењена овој читалачкој публици има тежину и изискује одговорност од писца, јер је, поред родитеља, он један од вајара дјечје емотивне свијести, али и животне одговорности. И није важно да ли нешто дјелује бајковито или не, јер је у дјетињству све истина.
          У овој збирци сам аутор се идентификује са свијетом маште, али и реланим свијетом гледаним кроз очи дјетета. Готово у свакој пјесми је нагалашена доза бунта и супротстављености дјетета према одраслима. Оно се противи нормама које намећу одрасли и кроз игру и радозналост те норме прилагођава себи. Дјечја наивност и искреност која је исказана у пјесмама Новице Ђурића тјера на размишљање и нас одрасле – ко смо били и ко смо сада, и да ли је имало смисла што смо одлучили да порастемо. Свакако, најбољи суд о овој књизи ће изрећи управо дјеца, јер су она најрелевантнији критичари, а како каже Андрић: ,,У деци се чисти  и обнавља река човечанства.“ Ова књига је свакако велики и значајан допринос тој ријеци.

                                          Марија ЈАЊУШЕВИЋ

Нема коментара:

Постави коментар